OPIEKA NIAŃ WĘGRZCE

[wpseo_breadcrumb]
Zapraszamy do przedszkoli integracyjnych w Węgrzcach i Kocmyrzowie. Przyjmujemy wszystkie dzieci, również z orzeczeniem o kształceniu specjalnym.

PROFESJONALNA OPIEKA

Dzienna Opieka nad Maluchami dla dzieci w wieku 1 do 2,5 lat prowadzona jest przez nianie na piętrze adoptowanego do potrzeby placówki oświatowej budynku jednorodzinnego w Węgrzcach przy ul. B-4 nr 15, na działce o powierzchni 13 arów. Przed budynkiem urządzony jest plac zabaw dla Maluszków, wyposażony w sprzęty dostosowane do ich wieku i możliwości rozwojowych: przestronna piaskownica, kubełkowe huśtawki, mały małpi gaj, jeździki, kojec z zabawkami dla małych Maluszków.

Zajęcia prowadzimy w 4 salach, w tym 2 z nich to sale zabaw dla maluszków, jedna to sala zabaw plastycznych i jadalnia, a jedna to wyodrębniona sypialnia dla dzieci. Sale są wesołe, kolorowe i jasne, pragniemy by ich wygląd zachęcał do pobytu i dobrej zabawy, w myśl zasady: „UCZYMY SIĘ BAWIĄC”.

W naszej placówce tworzymy kameralną, domową atmosferę, jak to w Chacie Skrzata! W Sali dla maluszków ok. 1 roku życia jest miejsce dla 8 dzieci. W Sali dla 2-latków jest miejsce łącznie dla 14 dzieci.

Opieka Nań w Chacie Skrzata jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 17.00 z wyjątkiem świąt i dni ustawowo wolnych od pracy (terminarz tych dni do wglądu w zakładce „Dni wolne”.

Zapewnij swojemu dziecku najlepsze warunki rozwoju

W naszej placówce tworzymy domową atmosferę, jak to w Chacie Skrzata!

PODCZAS DZIENNEJ OPIEKI NAD MALUCHAMI NIANIE ZAPEWNIAJĄ:

  • domową atmosferę,
  • małe grupy 8 dzieci w grupie pow. 1 roku, 14 dzieci w grupie 2-latków,
  • zajęcia aktywizujące zgodne z programem zabaw fundamentalnych,
  • codzienne zajęcia ruchowe i umuzykalniające,
  • ćwiczenia mowy i wymowy, tzw. „gimnastykę buzi i języka”,

Praca z dzieckiem do 2 lat ma inny charakter niż z dzieckiem, które ten wiek przekroczyło. Do dziecka mówimy dużo, zapoznajemy je z otaczającą rzeczywistością, przedstawiając mu wszystko w formie zabawy. Celem zabaw w tym okresie jest zaznajomienie dziecka również z jakimi zwrotami jak: daj, weź, połóż, nie ruszaj, nie bij, zrób siusiu, jedz, śpij, chodź na spacerek itp., a także z podstawowymi zabawkami jak: lala, miś, pies, kot, ptaszek, konik, kura, piłka, samochód czy książka, która w tym okresie jest dla dziecka właśnie zabawką. Wpajamy dziecku, że zabawek nie wolno niszczyć, próbujemy bawić się wspólnie, np. w kółeczko lub karmić lalę. Są to wstępne zabawy przygotowujące do zabaw „właściwych” w wieku przedszkolnym.

Z dziećmi w wieku 1-2 lat poza opieką prowadzimy następujące zajęcia:

  1. Spostrzegania cech przedmiotów:
    • uczymy wskazywania przez dziecko odpowiedniego koloru np. klocka,
    • uczymy dobierania takich samych klocków (kształt),
      uczymy układania różnych przedmiotów jednego koloru do pudełka,
    • ćwiczymy wrzucanki geometryczne – „domki”,
    • ćwiczymy odnajdywanie wspólnych cech dwóch przedmiotów.
  2. Utrwalamy wiadomości o otoczeniu społecznym i przyrodniczym:
    • oglądamy wspólnie książeczki i omawiamy szczegóły na obrazkach,
    • omawiamy przedmioty tematycznie ze sobą związane np. zwierzęta, owoce, pojazdy,
    • uczymy samodzielnego układania obrazków,
    • utrwalamy imiona koleżanek i kolegów,
    • uczymy form grzecznościowych,
    • rozróżniamy przedmioty nas otaczające i utrwalamy ich nazwy,
    • uczymy samodzielnie i poprawnie zakładać poszczególne części ubrań,
    • prowadzimy trening czystości (samodzielnie myjemy zęby, oduczamy się od pieluch i smoczka),
    • utrwalamy wiadomości przyrodnicze (ciepła i zimna pora roku),
  3. Usprawniamy i korygujemy wymowę:
    • ćwiczymy sprawności językowe,
    • opowiadamy dzieciom bajki i wspólnie z nimi ich słuchamy, a następnie rozmawiamy z nimi na ten temat,
    • śpiewamy piosenki,
    • rysujemy paluszkowe kukiełeczki,
    • ćwiczymy się w rozpoznawaniu głosów zwierząt i innych dźwięków płynących z najbliższego otoczenia,
  4. Ćwiczymy:
    • urządzamy zabawy ruchowe, ogólnorozwojowe w sali,
    • ćwiczymy mięśnie i dobrze się przy tym bawimy,
    • chodzimy po cegiełkach, skaczemy przez obręcz/szarfę, rzucamy woreczkiem do celu itp.,
    • zapobiegamy płaskostopiu poprzez ćwiczenia,
  5. Prowadzimy zajęcia opiekuńczo-wychowawcze z uwzględnieniem zabaw:
    • konstrukcyjnych i manipulacyjnych (budowle z klocków i nie tylko),
    • ruchowych (ćwiczymy zręczność i sprawność ogólnych ruchów),
    • twórczych (robimy nasze pierwsze ulepianki i kolaże),
    • umuzykalniających (śpiewamy i tańczymy oraz gramy na instrumentach),
    • samoobsługowych (uczymy się ubierania, rozbierania), itp.
    • plastycznych (robimy nasze pierwsze prace – malujemy kredkami, farbami, wyklejamy i tniemy oraz ćwiczymy skupienie uwagi na wykonywanej czynności),
    • tematycznych (zabawa „w role”).
  6. Organizujemy atrakcje:
    • uroczystości Bożonarodzeniowe z udziałem Mikołaja oraz Wielkanocne z udziałem Zajączka,
    • Dzień Babci i Dziadka oraz Mamy i Taty.

Zabawy są naturalnym sposobem nawiązywania kontaktu z dziećmi, toteż od wieków rodzice, dziadkowie, opiekunowie BAWIĄ SIĘ Z DZIEĆMI!!!

Zapewniamy w Przedszkolu:

  • domową atmosferę,
  • małe grupy max. 20 dzieci,
  • zajęcia dydaktyczne zgodne z nową podstawą programową wychowania w przedszkolu,
  • opiekę wykwalifikowanych pedagogów, logopedę i psychologa,
  • integrację,
  • całodzienne wyżywienie – korzystamy z cateringu, a dzieci otrzymują 3 posiłki: śniadanie, dwudaniowy obiad i podwieczorek,
  • zajęcia sportowe na naszej sali gimnastycznej – „STACJA RUCH” oraz w sali do integracji sensorycznej,
  • codzienne zajęcia ruchowe i umuzykalniające,
  • naukę języka angielskiego 3 razy w tygodniu,
  • ćwiczenia mowy i wymowy tj. „gimnastyka buzi i języka” w grupach,
  • realizację wczesnego wspomagania rozwoju,
  • zajęcia dodatkowe: dogoterapia, basen, balet, robotyka, szachy, sztuki walki, tenis,
  • spotkania ze sztuką czyli „STACJA WYOBRAŹNIA”,
  • warsztaty naukowe „STACJA EKSPRYMENTY”, czyli zabawy w kręgu nauki i techniki,
  • comiesięczne wyjazdy autokarem do ciekawych miejsc, np. teatrów, manufaktury czekolady, motylarni, biblioteki, kopalni,
  • coroczne wyjazdy na Zielone Przedszkole nad morzem,
  • piżama party i wiele innych.

Czym się kierujemy?

Nie zastępujemy mamy i taty, ale wspólnie z Wami chcemy wychować szczęśliwego człowieka, zapewniając mu fachową opiekę i edukację oraz ciepło, którego potrzebuje najbardziej!

Rozkład dnia maluszków w wieku od 1 roku do 3,5 lat:

od 7.00 – schodzenie się dzieci, 7.00 – 8.15 – zabawy dowolne w kącikach tematycznych,
8.15 – 8.30 – toaleta dopołudniowa,
8.30 – 9.00 – śniadanie,
9.00 – 10.00 – zabawy fundamentalne z Nianiami,
10.00 – 11.30 – spacer lub zabawy w ogrodzie,
11.30 – 12.00 – przygotowanie do obiadu,
12.00 – 12.30 – obiad,
12.30 – 13.00 – przygotowanie do odpoczynku,
13.00 – 14.30 – odpoczynek,
14.30 – 15.00 – toaleta popołudniowa,
15.00 – 15.30 – podwieczorek
15.30 – 16.30 – zabawy rozwijające i ruchowe, pląsy ze śpiewem, rytmika dla smyka, zabawy w kole, zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci, rozchodzenie się dzieci do domu.
po 16.30 – dzieci są przeprowadzane do MAŁYCH SKRZATÓW

NIANIE – DZIENNA OPIEKA NAD MALUSZKAMI – opiekujemy się dziećmi w wieku od 1 roku do 2,5 lat.

Opieką nad maluszkiem zajmujemy się w każdym czasie w ciągu całego roku o ile posiadamy wolne miejsca. Decyduje o tym kolejność zgłoszeń!

Maluszki obejmowane są opieką na podstawie:

  1. Opłaconego wpisowego,
  2. Wypełnionej „Karty zgłoszenia do Niani – Dziennej Opieki nad Maluchami” (do pobrania poniżej jako plik pdf).
  3. Podpisanej umowy o świadczeniu usług (umowa jest podpisywana osobiście przez Rodzica/Opiekuna).
  4. Podpisanego Regulaminu Dziennej Opieki nad Maluchami.

Podpisanie umowy oznacza jednocześnie akceptację STATUTU, REGULAMINU oraz CENNIKA.

Pobierz kartę zgłoszenia dziecka

  • ulubiona przytulanka,
  • szczoteczka i pasta do zębów,
  • ubrania na zmianę – kilka kompletów (koszulki, body, rajstopy, skarpetki, spodenki),
  • okrycie na głowę chroniące przed słońcem/wiatrem zgodne z porą roku,
  • kurtka przeciwdeszczowa i kalosze (zgodnie z porą roku),
  • kapcie zapinane na rzepy lub zatrzaski (z uwagi na bezpieczeństwo dzieci prosimy, by nie były to KLAPKI!)),
  • smoczek (jeżeli dziecko używa) – pierwszym zadaniem Niań jest oduczenie dziecka od używania smoczka – szczególnie dziecka w wieku ok. 2 lat!,
  • pieluchy jednorazowe (jeżeli dziecko używa), chusteczki nawilżane oraz krem,
  • zestaw do karmienia – butelki, jedzenie (o ile dziecko nie będzie korzystać z wyżywienia oferowanego przez nianie) – podpisane,
  • chusteczki higieniczne,
  • prosimy ubierać dzieci na „cebulkę”.

Pościel dla każdego dziecka, ręcznik i naczynia, tj. talerzyk, kubek i sztućce, nianie zapewniają we własnym zakresie.

  • Jak złagodzić stres Malucha związany z oddaniem pod opiekę NIAŃ:
  • Najważniejsze jest wewnętrzne przekonanie o swojej decyzji, dziecko nawet malutkie wyczuwa każdą obawę i niepokój, zwłaszcza matki. Przejmuje jej zachowania, które objawiają się głównie płaczem i również niepokojem.
  • Odwiedź placówkę najlepiej z dzieckiem. Pobawcie się razem, zobaczcie wszystkie pomieszczenia. Wtedy można będzie poznać Nianie i chwilę z nimi porozmawiać.
  • Jeżeli dziecko lubi książeczki, można mu wybierać do czytania takie pozycje, w których główny bohater idzie do przedszkola lub żłobka (np. z serii Kamyczek od 2 r.ż., Franklin). Przeżywając wspólnie z bohaterem podobną sytuację, łatwiej przyjąć ją w rzeczywistości.
  • Jeżeli dziecko do tej pory spędzało czas jedynie z rodzicami, warto chociaż na chwilę zostawić go pod opieką babci, cioci lub zaprzyjaźnionej sąsiadki. Dziecko będzie wiedziało, że pozostawienie go z kimś innym nie oznacza opuszczenia, nauczysz go, że po nie wracasz.
  • Ustal z dzieckiem wyraźne ramy pobytu. Rano pożegnaj się z nim. Lepiej nie wychodzić po kryjomu, gdyż dziecko może się wystraszyć i później bać się, że rodzice nieoczekiwanie znikną. Powiedz mu, kiedy po niego przyjdziesz w sposób, który będzie dla niego zrozumiały (np. zamiast powiedzieć „o trzeciej”, powiedz „po podwieczorku”). Dotrzymuj słowa i odbieraj dziecko o ustalonej porze. Dzięki temu będzie się czuło bezpieczniej, bo będzie ufało, że przyjdziesz zgodnie z umową.
  • Można stopniowo wydłużać czas, jaki dziecko spędza pod opieką Niań, w miarę, jak będzie się przyzwyczajać do nowego miejsca.
  • Zorientuj się czy w Twojej okolicy są inne dzieci, które będą objęte są samą opieką Niań. Może uda się poznać z nimi Twojego malucha, będzie już miał w nowym miejscu kolegę lub koleżankę.
  • Postaraj się pierwsze dni przynajmniej wcześniej je odbierać. Uprzedź o tym fakcie swojego pracodawcę.
  • Ważne jest aby poranne rozstania odbywały się bez pośpiechu i bez nerwów. Nie można ich natomiast przedłużać w nieskończoność. A jeżeli zbiera Ci się na płacz, to lepiej żeby Twoje dziecko tego nie widziało. Pogłębi to tylko jego żal i rozpacz.
  • Pozwól dziecku zabrać z domu ulubioną zabawkę lub poduszeczkę (można ją podpisać). Kawałek „domu” lub pluszowy przyjaciel, który da się przytulić, złagodzą stres.
  • Po odebraniu dziecka od Niań poświęć mu całą swoją uwagę przez jakiś czas. Po kilkugodzinnej przerwie będzie chciało się Tobą „nasycić”. Wskazana w tym momencie jest wspólna zabawa i dużo przytulania.
  • Możesz wspólnie z dzieckiem wybrać się na zakupy po rzeczy, które będą mu potrzebne w trakcie dziennej opieki (buty na zmianę, szczoteczka do zębów). Uważaj jednak, by nie stało się to formą „łapówki” („Jeśli pójdziesz grzecznie do niani, to dostaniesz, co tylko będziesz chciał”), a jedynie dodatkową atrakcją.

Częstym zjawiskiem w okresie adaptacji jest spontaniczny pierwszy dzień, gdzie trudności mogą pojawiać się dnia następnego. To naturalne zjawisko, gdyż pierwszy dzień jest nowym przeżyciem, zabawą. Dopiero gdy dziecko orientuje się, że rozstawanie się z rodzicem i opieka Niań to w pewnym sensie obowiązek, wówczas zaczyna się buntować.

Spore obawy może wzbudzać powszechna opinia o zwiększonej zachorowalności dzieci w trakcie zbiorowego pobytu dzieci. Nie da się ukryć, że ryzyko chorób wśród większych skupisk jest większe. Opinie są różne, tak jak różne są dzieci. Każde z nich ma inną odporność. To co usłyszałam od pediatry na szkoleniach ze szczepień to fakt, że żadne szczepionki nie zagwarantują nam 100% pewności, że nasze dziecko nie będzie chorowało. Powiada się również, że przebywanie w większej grupie rówieśniczej jest naturalną szczepionką i pierwszy rok może być trudny, za to w kolejnych latach uczęszczania do placówki, dziecko jest bardziej odporne.

Pamiętajmy, że każde dziecko to osobny człowiek, należy traktować je indywidualnie i starać się nie porównywać go z innymi. Niektóre dzieci przystosowują się do nowych sytuacji szybciej, inne mają z tym trudności. Jeżeli zauważymy, że „dobre rady” nie są wystarczające w procesie adaptacji naszego dziecka, warto porozmawiać z Nianiami. Współpracując razem łatwiej jest znaleźć prawidłowe rozwiązanie. Chodzi tu przecież o dobro dziecka.

KARMIENIE, A ROZWÓJ MOWY

Sposób przyjmowania pokarmu i rodzaj spożywanych produktów przez dziecko zależy od wielu czynników, takich jak:

  • wiek dziecka,
  • dojrzałość układu pokarmowego,
  • nerwowego czy oddechowego.

Ważna jest również umiejętność ssania, połykania, a później żucia czy gryzienia. Dla prawidłowego rozwoju mowy lepsze jest naturalne karmienie piersią. W okresie późniejszym sposób karmienia dziecka oraz rodzaj podawanych pokarmów także ma znaczący wpływ na rozwój mowy dziecka. Wiele zależy, więc od rodziców, bo to oni przygotowują i podają posiłki swoim dzieciom, to oni decydują, co i w jaki sposób dziecko je. Dziecko już w łonie matki poznaje smaki dzięki wodom płodowym i jeśli dieta matki jest zróżnicowana dziecko ma możliwość poznania różnych smaków. Łatwiej akceptuje pojawiające się nowości, wtedy, kiedy samo ma możliwość próbowania potraw.
Sposób karmienia noworodków , niemowląt i dzieci w wieku poniemowlęcym ma ogromne znaczenie dla rozwoju aparatu artykulacyjnego oraz prawidłowego rozwoju mowy. Te same mięśnie są odpowiedzialne za jedzenie i za mówienie. Gdy niemowlę ssie pierś ruchy języka i żuchwy są takie same jak w trakcie artykulacji. Pokarm z piersi jest wydobywany i przesuwany za pomocą ruchów ssących i żujących. Przy karmieniu sztucznym niemowlę wykonuje tylko ruchy ssące, język jest płaski, nie pracuje jego czubek. W trakcie karmienia piersią dziecko oddycha prawidłowo przez nos, ponieważ języczek podniebienny zamyka przejście do dróg oddechowych, natomiast w trakcie karmienia sztucznego, maleństwo musi przerwać ssanie, aby nabrać powietrza. Tylna część mięśni artykulacyjnych opada, dziecko oddycha przez usta i przyzwyczaja się do takiego sposobu oddychania.

Niemowlę karmione sztucznie ma bardziej wiotki, płasko ułożony język i wiotkie wargi. Pionizacja języka jest u niego dużo słabsza niż u dzieci karmionych naturalnie. U dzieci karmionych butelką słabiej rozwijają się zatoki szczękowe i zdarza się, że zostaje zbyt mało miejsca dla zębów stałych. Częściej powstają u nich wady zgryzu. Karmienie naturalne ma jeszcze inny, bardzo ważny aspekt. Podczas ssania piersi, noworodek przygląda się twarzy matki, zwłaszcza jej artykulatorom. W codziennych kontaktach, gdy matka przemawia do swojego maleństwa, otwiera ono usta i zamyka.

Starsze niemowlę, które potrafi już gryźć, powinno mieć jak najwięcej ku temu okazji. Dziecko ucząc się gryzienia i żucia, ćwiczy sobie mięśnie odpowiedzialne za artykulację. Dbanie przez rodziców o różnorodność diety, zmniejszanie stopnia rozdrobnienia pokarmów i zmienianie sposobu ich podawania stymuluje i doskonali pracę narządów artykulacyjnych. Sposób podania posiłków również jest ważny dla mięśni twarzy i artykulatorów. Zmiana konsystencji pokarmów w odpowiednim czasie sprawia, że dzieci nie boją się nowego jedzenia, rzadziej też miewają kłopoty z gryzieniem i żuciem W trakcie ssania, połykania, otwierania i zamykania ust, picia, gryzienia i żucia pracują wszystkie mięśnie jamy ustnej, ćwiczą wargi język i żuchwa oraz doskonalona jest koordynacja ruchów pomiędzy nimi oraz pomiędzy układem oddechowym.

W dwunastym miesiącu życia dzieci powinny spożywać płyny nie tylko z butelki, ale również z kubeczka, pijąc przez słomkę. Należy unikać przedłużania okresu karmienia butelką, gdyż prowadzi to do zaburzeń fizjologii narządu żucia, a w konsekwencji do wad zgryzu i wad wymowy. Kiedy karmimy dziecko łyżeczką pilnujmy, aby zbierało z niej pokarm, nie wycierajmy łyżeczki z jedzeniem o ząbki czy wargę dziecka, bo nie użyje wtedy mięśni warg.

Wprowadzając nowe smaki i konsystencje oraz zmieniając sposoby podawania posiłków możemy spotkać się z akceptacją względem nowego, ale może też być odwrotnie.
Nie należy się poddawać, każde dziecko jest inne i może potrzebować więcej czasu, aby zaakceptować coś nowego.
W razie problemów z przechodzeniem na pokarmy stałe i karmieniem dziecka łyżeczką, a także nauką prawidłowego picia z kubka udzielamy porad i prowadzimy instruktaż dla rodziców.

O MOWIE DZIECKA W WIEKU ŻŁOBKOWYM

Rozwój mowy dziecka trwa kilka lat i w jego przebiegu wyodrębniają się pewne okresy, których czas trwania u dziecka normalnie rozwijającego się można w przybliżeniu określić w sposób następujący:

  • okres melodii (0-1 r. ż.),
  • okres wyrazu (1-2 r. ż.),
  • okres zdania (2-3 r. ż.),
  • okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 r. ż.).
  • W wychowaniu żłobkowym szczególnie ważne są dwa pierwsze okresy.

Okres zdania (od 2 do 3 roku życia)

Dziecko zaczyna rozumieć mowę rodziców członków rodziny. Pierwsze zdania są dwuwyrazowe i wyłącznie twierdzące. Pojawiają się proste zdania pytające i rozkazujące. Z części mowy najczęściej używane są rzeczowniki, będące nazwami konkretnych przedmiotów, występujących w otoczeniu dziecka, np. pokarmów, napojów, zwierząt, części ciała, części ubrania. Czasowniki oznaczające czynności fizjologiczne, ruch, pozycje, używane są początkowo w formie bezokolicznika, ale wkrótce pojawiają się w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłymi, aczkolwiek nie zawsze poprawnie. Mowa dziecka staje się zrozumiała i to nie tylko dla osób z najbliższego otoczenia. Najwięcej nowych słów dziecko przyswaja sobie w 2-3 roku życia. Okres ten jest przełomowy w rozwoju mowy, gdyż dziecko przyswaja sobie wtedy podstawy systemu leksykalnego i morfologicznego języka, jakim mówi jego otoczenie, a dalsze lata przynoszą jego doskonalenie.
W tym okresie dziecko powinno już wypowiadać głoski: p, b, m, f, w, k, g, ch, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń oraz zmiękczone : pi, bi, mi, ki, gi.
Pod koniec tego okresu mogą pojawiać się już głoski : s, z, c, dz a nawet : sz, ż, cz, dż. Wymienione głoski nie zawsze są pełnowartościowe, a czasem bywają zastępowane innymi łatwiejszymi głoskami, wskutek małej sprawności narządów artykulacyjnych.

Do części PROGRAM OPIEKI NIAŃ proszę przenieść część tekstu z zakładki PROGRAM zaczynający się od słów: „W PRACY Z NASZYMI MALUCHAMI OPIERAMY SIĘ NA NASTĘPUJĄCYCH POZYCJACH…….” I przekopiować dalszą część tekstu znajdującą się pod tym akapitem.

W pracy z naszymi Maluchami opieramy się na następujących pozycjach

  1. „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”
    Edyty Gruszczyk-Kolczyńkiej. To kompleksowe ujęcie problemu rozwoju dwulatka w placówce oświatowej. Jest to przewodnik metodyczny, który wykorzystuje obecny stan wiedzy o rozwoju psychoruchowym i procesie uczenia się dzieci w budowaniu modeli metodycznych w wychowaniu i kształceniu przedszkolaków; konkretyzuje ponadczasowe wartości pedagogiki przedszkolnej, z respektowaniem aktualnych regulacji prawnych działalności pedagogicznej wychowania przedszkolnego; uwzględnia zmiany w wychowaniu rodzinnym i oczekiwania rodziców przedszkolaków. To skarbnica praktycznej wiedzy, z której dowiedzieć się można:
    • o indywidualnych różnicach rozwoju psychoruchowego dzieci w drugim i trzecim roku życia oraz oczekiwaniach, jakim muszą one sprostać, przekraczając próg przedszkola;
    • o najważniejszych ustaleniach dotyczących wspomagania rozwoju umysłowego i kształtowania ważnych umiejętności; poznasz także krótką charakterystykę procesu uczenia się maluchów;
    • o kształtowaniu się dziecięcej ciekawości, gdyż od niej zaczyna się proces uczenia; jak zorganizować zajęcia w grupach różnowiekowych;
    • o zależnościach pomiędzy wychowaniem zamierzonym i niezamierzonym, a także o tym, jak dzieci dowiadują się, co można, a czego nie można; jakie są sprawdzone sposoby kształtowania dziecięcych kompetencji, aby proces uczenia się był zgodny z ich naturalnym rozwojem;
    • o co zadbać, aby dzieci bawiły się mądrze i długo;
    • o kształtowaniu czynności samoobsługowych z uwzględnieniem możliwości dzieci;
    • o sposobach rozwijania sprawności ruchowej oraz dbałości o zdrowie maluchów;
    • o wspomaganiu najmłodszych w skupianiu uwagi i organizowaniu aktywności, tak aby lepiej radzili sobie w każdej sytuacji;
    • o wspomaganiu w kształtowaniu umiejętności liczenia i rachowania ? konkretne wskazówki oraz przykłady zadań i zabaw;
    • sposobach wdrażania maluchów do słuchania muzyki, organizowania zabaw ruchowych przy muzyce, śpiewania piosenek i muzykowania;
    • współdziałaniu starszych i młodszych dzieci w ćwiczeniach i zabawach prowadzonych w konwencji Metody Ruchu Rozwijającego przykłady wspólnych zajęć;
    • wspomaganiu w realizowaniu złożonych form działalności.
  2. „Zabawy fundamentalne – znakomity program edukacyjny dla dzieci w wieku 0-6 lat”.
    Zabawy fundamentalne to program wspomagania rozwoju dzieci w wieku od 0 do 6 lat (program ten kontynuujemy w Przedszkolu). Jedną z podwalin programu jest teoria Howarda Gardnera, badacza z Uniwersytetu Harvarda, według której człowiek posiada 8 rodzajów inteligencji: językową, logiczno-matematyczną, muzyczną, przestrzenną, interpersonalną, intrapersonalną, ruchową i przyrodniczą. Każdą z nich można rozwinąć nawet u najmłodszych dzieci. Sposobem pracy są urozmaicone i dobrze zaplanowane zabawy, które angażują wszystkie zmysły dziecka.
  3. Hanna Trawińska „Zabawy rozwijające dla małych dzieci”
    Publikacja ta została napisana z myślą o ułatwieniu wychowania dziecka do lat 3. Zawiera pomysły zabaw i zajęć, które tworzą warunki sprzyjające wspólnej i zgodnej zabawie oraz „nauce” dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
  4. Jackie Silberg „Gry i zabawy z maluchami”
    Maluchy lubią być w centrum zainteresowania. Są one ciekawe świata i dobrze się rozwijają, kiedy mają możliwość poznawania otoczenia oraz twórczego działania. Częste kontakty z kochającymi dorosłymi, pomagają im rozwinąć ufność i poczucie bezpieczeństwa.
  5. Krzysztof Sąsiadek „Zabawy paluszkowe”
    Podczas zabaw paluszkowych dziecko poznaje nowe rodzaje ruchów i możliwość ich łączenia. Opanowuje je bez większego wysiłku dzięki wielokrotnemu powtarzaniu. Zabawy paluszkowe poprawiają sprawność manualną, która potrzeba jest przy wykonywaniu czynności wymagających precyzyjnych ruchów ręki np. ubieranie, jedzenie, pisanie, malowanie.